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Journal Articles

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  • Ditton, H. (2013). Bildungsverläufe in der Sekundarstufe. Ergebnisse einer Längsschnittstudie zu Wechseln der Schulform und des Bildungsgangs. Zeitschrift für Pädagogik, 59 (6), 887–911.
  • Drechsler, J. (2015). Multiple Imputation of Multilevel Missing Data – Rigor vs. Simplicity. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 40 (1), 69-95.
  • Drechsler, J., Kiesl, H. & Speidel, M. (2015). MI Double Feature: Multiple Imputation to Address Nonresponse and Rounding Errors in Income Questions. Austrian Journal of Statistics, 44 (2), 59-71.
  • Edele, A., Seuring, J., Kristen, C., & Stanat, P. (2015). Why bother with testing? The validity of immigrants’ self-assessed language proficiency. Social science research, 52, 99-123.
  • Edele, A. & Stanat, P. (2015, July 20). The Role of First-Language Listening Comprehension in Second-Language Reading Comprehension. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. doi:10.1037/edu0000060
  • Hausmann, A.-C., Kleinert, C. & Leuze, K. (2015). "Entwertung von Frauenberufen oder Entwertung von Frauen im Beruf". Eine Längsschnittanalyse zum Zusammenhang von beruflicher Geschlechtersegregation. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 67 (2), 217-242.
  • Hägglund, A. E., & Bächmann, A.-C. (2017). Fast lane or down the drain? Does the occupation held prior to unemployment shape the transition back to work? Research in Social Stratification and Mobility, 49, 32-46. [Link]
  • Hillmert, S. & Weßling, K. (2014). Soziale Ungleichheit beim Zugang zu berufsqualifizierender Ausbildung – Das Zusammenspiel von sozioökonomischem Hintergrund, Migrationsstatus und schulischer Vorbildung. Sozialer Fortschritt, 63 (4/5), 72-82.
  • Kalter, F. & Schulz, B. (2013). Stetiger Wandel über Generationen. Forschung: das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft; SPEZIAL Demografie: 28-33. [Link]
  • Köhler, C., Pohl, S. & Carstensen, C. H. (in press). Taking the missing propensity into account when estimating competence scores - Evaluation of IRT models for non-ignorable omissions. Educational and Psychological Measurement. doi: 10.1177/0013164414561785   
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (in press). Investigating mechanisms for missing responses in competence tests. Psychological Test and Assessment Modeling.
  • Minello, A. & Blossfeld, H.-P. (2014). From mother to daughter. Changes in intergenerational educational and occupational mobility in Germany. International Studies in Sociology of Education, 24 (1), 65-84.
  • Pohl, S., Gräfe, L. & Rose, N. (2014). Dealing with omitted and not reached items in competence tests - Evaluating approaches accounting for missing responses in IRT models. Educational and Psychological Measurement, 74 (3), 423-452.
  • Roth, T. (2017). Interpersonal influences on educational expectations: New evidence for Germany. Research in Social Stratification and Mobility (online first).
  • Rzepka, S. & Tamm, M. (2016). Local Employer Competition and Training of Workers. Applied Economics. http://dx.doi.org/10.1080/00036846.2015.1137550  
  • Siegert, M. &  Roth, T. (2013). Söhne bevorzugt? Geschlechtsspezifische Unter-schiede beim Gymnasialbesuch türkischstämmiger Schülerinnen und Schüler. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 65 (1), 49-72.
  • Strobel, B., & Kristen, C. (2015). Erhalt der Herkunftssprache?–Muster des Sprachgebrauchs in Migrantenfamilien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18 (1), 125-142.
  • Wicht, A. & Ludwig-Mayerhofer, W. (2014). The impact of neighborhoods and schools on young people's occupational aspirations. Journal of Vocational Behavior, 85 (3), 298-308. [Link]
  • Wicht, A. (2016). Occupational Aspirations and Ethnic School Segregation: Social Contagion Effects Among Native German and Immigrant Youths, Journal of Ethnic and Migration Studies (online first).
  • Weßling, K., Hartung, A. & Hillmert, S. (in press). Spatial structure counts: The relevance of regional labour-market conditions for educational transitions to vocational training. Empirical Research in Vocational Education and Training.

Articles or Chapters in Edited Books

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  • Edele, A., Schotte, K. & Stanat, P. (in press). Assessment of Immigrant Students’ Listening Comprehension in Their First Languages (L1) Russian and Turkish in Grade 9: Test Construction and Validation. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys. The Example of the National Educational Panel Study. Frankfurt am Main/New York: Springer.
  • Roth, T. & Siegert, M. (2013). Die Bildungsbeteiligung ausländischer und deutscher Schüler/-innen in der Sekundarstufe in Nordrhein-Westfalen. Eine Längsschnittuntersuchung anhand von Aggregatdaten. In Andreas Hadjar, Sandra Hupka-Brunner (Hrsg.), Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (S. 159-187). Weinheim und Basel: Beltz Juventa.
  • Sommer, A., Freund, J.-D. & Mann, D. (in press).  Bedingungen sensitiver Mutter-Kind-Interaktionen. In: H. Wadepohl, K. Mackowiak, K. Fröhlich-Gildhoff & D. Weltzien (Hrsg.): Interaktionsgestaltung in Familie und  Kindertagesbetreuung. Wiesbaden: VS-Verlag.
  • Sommer, A., Hachul, C. & Roßbach, H.-G. (in press). Assessment of Parent-Child-Interaction within the NEPS – Development of a Video Based Rating System. In: H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, J. & Skopek (Eds.): Methodological Issues of Longitudinal Surveys: The Example of the National Educational Panel Study.
  • Wicht, A. (forthcoming). From Place to Space: Regional Contexts in the Sociology of Education. In Education, Space and Urban Planning — Education as a Component of the City, edited by T. Coelen, A.J. Heinrich, and A. Uttke. Luxemburg: Springer International Publishing.
  • Wicht, A. (2015). Von Orten zu Räumen: Regionale Kontexte in der Bildungssoziologie. In Stadtbaustein Bildung, herausgegeben von T. Coelen, A.J. Heinrich, A. Million. Wiesbaden: VS.

Working Papers

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  • Bayer, M., Wohlkinger, F., Freund, J.-D., Ditton, H. & Weinert, S. (2015). Temperament bei Kleinkindern – Theoretischer Hintergrund, Operationalisierung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) und empirische Befunde aus dem Forschungsprojekt ViVA (NEPS Working Paper No. 58). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. [Link]
  • Drechsler, J. & Kiesl, H. (2014). Beat the Heap - An Imputation Strategy for Valid Inferences from Rounded Income Data. IAB Discussion Paper 2/2014. [Link]
  • Edele, A., Schotte, K., & Stanat P. (2015). Listening Comprehension Tests of Immigrant Students’ First Languages (L1) Russian and Turkish in Grade 9: Extended Report of Test Construction and Validation (NEPS Working Paper No. 57). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. [Link]
  • Edele, A., Schotte, K., Hecht, M., & Stanat, P. (2012). Listening comprehension tests of immigrant students’ first languages (L1) Russian and Turkish in grade 9: Scaling procedure and results (NEPS Working Paper No. 13). Bamberg: National Educational Panel Study. [Link]
  • Görlitz, K. & Rzepka, S. (2014). Does Regional Training Supply Determine Employees’ Training Participation? Ruhr Economic Papers #479. [Link]
  • Hausmann, A.-C. & Kleinert, C. (2014). Berufliche Segregation auf dem Arbeitsmarkt. Männer- und Frauendomänen kaum verändert. IAB Kurzbericht 9, 2014, Nürnberg. [Link]
  • Kramer, A. & Tamm, M. (2016). Does learning beget learning throughout adulthood? Evidence from employees’ training participation. Ruhr Economic Papers #618. [Link]      
  • Rzepka, S. & Tamm, M. (2013). Local Employer Competition and Training of Workers. Ruhr Economic Papers #463. RUB, RWI. [Link] 
  • Rzepka, S. (2016), Analyzing Further Training Participation Rates across Waves in the NEPS Data. Ruhr Economic Papers #655. RUB, RWI. [Link]
  • Schulz, B. (2013). Social Embedding and Educational Achievement of Immigrants. A Review and Appraisal. Mannheim MZES Arbeitspapier Nr. 152. Mannheim: Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung. [Link]
  • Sommer, A. & Mann, D. (2015). Qualität elterlichen Interaktionsverhaltens. Erfassung von Interaktionen mithilfe der Eltern-Kind-Interaktions Einschätzskala im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 56). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. [Link]
  • Solga, H. (2015). “A fault confessed is half redressed”. Review essay on low-achieving school leavers’ access to apprenticeships and their returns to participation in prevocational training measures. WZB Discussion Paper SP I 2015-501. Berlin. WZB. [Link]
  • Speidel, M., Drechsler, J. & Sakshaug, J. (2014). Evaluation of Imputation Methods for Hierarchical Datasets. Paper submitted to Journal of Statistical Computation and Simulation.
  • Wicht, A. (forthcoming). Theoretische Perspektiven auf den Einfluss räumlicher sozialer Kontexte auf Übergänge Jugendlicher in den Arbeitsmarkt. SI:SO Analysen — Berichte — Kontroversen 21 (Schwerpunkt: Soziale Ungleichheit und prekäre Lebensformen).
  • Weßling, K., Hartung, A. & Hillmert, S. (2014). Spatial structure counts: The relevance of regional labour-market conditions for educational transitions after compulsory schooling. Working Paper, University of Tuebingen.
  • Weßling, K. & Wicht, A. (2015). Möglichkeiten der Nutzung regionaler Daten im Nationalen Bildungspanel – ein Überblick. NEPS Working Paper 54. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. [Link]

Conference Papers

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  • Attig, M., Freund, J.-D. & Weinert, S. (2015, September). Ein Vergleich der sensomotorischen Skala des Nationalen Bildungspanels mit den Bayley Scales bei 7 bzw. 8 Monate alten Kindern. Presentation at the 23nd conference of the special interest group Developmental Psychology of the German Psychological Society (DGPs), Frankfurt am Main, Germany.
  • Beste, J., Gessendorfer, J., Drechsler, J., & Sakshaug, J. (2016, August). Using Statistical Matching as a Supplement to Exact Record Linkage. Presentation at the Joint Statistical Meetings (JSM), Chicago, Illinois, USA.
  • Edele, A., Seuring, J., Kristen, C., & Stanat, P. (2014, July). Why bother with testing? The validity of immigrants’ self-assessment of language proficiency. Paper presented at the Annual BAGSS Conference (ABC): Migration and Integration, Bamberg.
  • Edele, A., Stanat, P., Kristen, C., & Schroeders, U. (2013, September). The role of language minority students’ oral skills in L1 in predicting reading comprehension in L2. Paper presented at the SPP 1646 Summer School, Bamberg, Germany.
  • Edele, A., Stanat, P., Kristen, C., & Schroeders, U. (2013, March). Die Rolle herkunftssprachlciher Kompetenz (L1) für die Beherrschung der Sprache des Aufnahmelandes (L2) bei Jugendlichen aus zugewanderten Familien [The role of first language (L1) proficiency in second language (L2) proficiency in adolescents from immig-rant families]. In P. Stanat, C. Kristen, & A. Edele (Chairs), Determinanten und Effekte herkunftssprachlicher Kompetenz von Personen mit Zuwanderungshintergrund. Symposium conducted at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Germany.
  • Edele A., Seuring J., Kristen C.,  Stanat P. & Strobel B. (2013, April). First language proficiency of immigrant students: Measurement and effects. First Colloquium of the DFG priority programme 1646 „Education as a Lifelong Process“, Bamberg.
  • Edele, A., Seuring, J., Stanat, P., & Kristen, C. (2012, September). Validität der Erhebung herkunftssprachlicher Kompetenz mit objektiven Kompetenzmessungen und Selbsteinschätzungen [The validity of first language assessment with objective measures and self-assessments]. In A. Felbrich & P. Stanat (Chairs), Validität von Einschätzungen sprachlicher Kompetenzen. Symposium conducted at the Arbeitsgruppe für Empirisch Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Germany.
  • Edele, A., Stanat, P., Schulz, B., Will, G., & Kristen, C. (2011, February). Die Erfassung herkunftssprachlicher Kompetenz im Nationalen Bildungspanel. Paper presented at the 75. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bamberg, Germany.
  • Freund, J.-D. (2015, July). Benefits of the Transfer of Laboratory Assessments into Household-Settings for Non-Completion and Data-Quality in a Large-Scale Infant-Study. Presentation at the 6th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Reykjavik, Island.
  • Freund, J.-D. (2015, March). Der Einfluss des Temperaments auf Messung, Entwicklung und Förderung frühkindlicher Kompetenzen. Presentation at the Developmental Psychology Spring School of the German Psychological Society (DGPs), Berlin, Germany.
  • Freund, J.-D. (2014, July). Large-scale assessment of Infants’ Competencies and Temperament: The SUF-provided Data of the German NEPS (National Educational Panel Study) and First Results of the ViVAProject (”Video-Based Validity Analyses” – DFG-SPP 1646). Posterpresentation at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies (ICIS), Berlin, Germany.
  • Freund, J.-D. (2013, September). Measurement of Infant Competencies in Largescale Assessments: Chances, Challenges and First Results of the ViVAProject. Presentation at the 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Lausanne, Switzerland.
  • Freund, J.-D. (2013, September). Kompetenzmessungen im häuslichen Umfeld bei Säuglingen in large-scale assessments: Erste Ergebnisse des Projekts ViVA. Presentation at the 22nd conference of the special interest group Developmental Psychology of the German Psychological Society (DGPs), Saarbrücken, Germany.
  • Freund, J.-D. (2013, June). Videobasierte Kompetenz- und Entwicklungsdiagnostik im frühen Kindesalter. Presentation at the of the doctoral colloquium for Developmental Psychology of the German Psychological Society (DGPs), München, Germany.
  • Freund, J.-D. & Weinert, S. (2015, September). Evaluation der Erfassung frühkindlicher Temperamentsfacetten im Nationalen Bildungspanel (NEPS) über eine 9-Item Version des IBQ-R-VSF. Presentation at the 23nd conference of the special interest group Developmental Psychology of the German Psychological Society (DGPs), Frankfurt am Main, Germany.
  • Freund, J.-D. & Weinert, S. (2013, March). Kompetenzmessungen bei Säuglingen in large-scale assessments: Möglichkeiten, Herausforderungen und erste Ergebnisse des Projekts ViVA. Presentation at the 1st conference of the Society for Educational Research (GEBF), Kiel, Germany.
  • Gatermann, D., Hausmann, A.-C., Kleinert, C. & Leuze, K. (2014, April). Die Dauer der Erwerbsunterbrechungen von Frauen in Abhängigkeit von beruflichen Merkmalen. Paper presented at Tagung der Sektion Familiensoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Humboldt University. Berlin.
  • Gatermann, D. (2014, June). The timing of childbearing and the duration of family related employment interruptions in Germany. Paper presented at the Work and Family Research Network, Work and Family Research Network Conference 2014: Changing Work and Family Relationships in a Global Economy. New York.
  • Gatermann, D., Hägglund, A. E. & Lautenbach C. (2014, July). Do interests matter? Occupational interests and gender-specific choices of field of study. Paper presented at the Network Gender and STEM, 2nd Gender & STEM Network Conference: Gender and STEM: What schools, families, and workplaces can do? Berlin.
  • Gatermann, D. (2015, May). Working time, opportunity costs and female dominated occupations – Explaining family related employment interruptions. Paper presented at the Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility: Social Inequality, Cohesion and Solidarity. Tilburg.
  • Gessendorfer, J., Beste, J., Drechsler, J.,  Sakshaug, J. (2017, March). Statistical Matching as a Supplement to Record Linkage: A valuable method to tackle non-consent bias? Paper presented at the Conference New Techniques and Technologies for Statistics (NTTS) 2017 by Eurostat, Brussels, Belgium.
  • Hägglund, A. E. & Leuze, K. (2014, June). Occupational sex segregation and its consequences for occupational mobility over the life course. Paper presented at the Work and Family Research Network, Work and Family Research Network Conference 2014: Changing Work and Family Relationships in a Global Economy, New York.
  • Hägglund, A. E. & Leuze, K. (2015, May). The Only Way is Up? How Occupational Sex Segregation, Occupational Wage Levels and Occupational Closure Structure Occupational Mobility in Germany. Paper presented at the Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility: Social Inequality, Cohesion and Solidarity. Tilburg.
  • Hausmann, A.-C. & Kleinert C. (2013, November). Die Entwicklung von beruflicher Geschlechtersegregation und Lohnungleichheit in Westdeutschland, 1976-2010. Paper presented at Arbeitsgruppe Geschlechterforschung, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. Nuremberg.
  • Hausmann, A.-C. (2014, March). Die Entwicklung von beruflicher Geschlechtersegregation und Lohnungleichheit in Westdeutschland, 1976-2010. Paper presented at Arbeitsgruppe Berufsforschung, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. Nuremberg.
  • Hausmann, A.-C. & Kleinert, C. & Leuze, K. (2014, April). Entwertung von Frauenberufen oder Entwertung von Frauen im Beruf? Eine Längsschnittanalyse zum Zusammenhang von beruflicher Geschlechtersegregation und Lohnentwicklung in Westdeutschland. Paper presented at Tagung der Sektion Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Humboldt University. Berlin.
  • Helbig, M. & Leuze, K. (2013, September). Warum unterscheiden sich geschlechtstypische Berufsaspirationen von Jugendlichen zwischen Ländern? Zum Einfluss von Modernisierung, Postindustrialisierung, und Geschlechteressentialismus. Paper presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Arbeitsgruppe Geschlechterdisparitäten in der Bildung über die Lebensspanne. Hildesheim.
  • Helbig, M. & Leuze, K. (2014, February). Institutional influences on gender-(a)typical occupational aspirations – A comparative analysis of 30 EU and OECD countries. Paper presented at the Empirical Research Colloquium of the Institute of Sociology at the University of Frankfurt. Frankfurt/Main. 
  • Kleinert, C. & Drasch, K. (2012, July). Erwerbsbeteiligung von Frauen im Lebensverlauf. Paper presented at Konferenz Wissenschaft trifft Praxis: Erwerbsbeteiligung von Frauen - Chancen und Risiken auf dem Arbeitsmarkt, Bundesagentur für Arbeit. Nuremberg.
  • Kleinert, C. (2013, November). Der Arbeitsmarkt in Ost und West in Genderperspektive: dauerhafte Ungleichheiten? Paper presented at Fachtagung Arbeitswelt im Aufbruch – Faire Chancen für Frauen und Familien. Der Paritätische Landesverband Thüringen e.V. Erfurt.
  • Kleinert, C. (2013, December). Geschlecht als sozialer Platzanweiser? Gender Gaps in Bildung und Arbeitsmarkt. Paper presented at Fachtagung Aus der Rolle wachsen! Zum Einfluss von Rollenbildern auf Lebenschancen. Ministerium für Arbeit, Soziales, Frauen und Familie des Landes Brandenburg. Postdam.
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2013, March). Untersuchung der Tendenz zum Überspringen von Aufgaben in Kompetenztests. Presentation at the 1st young academics conference of the Society for Educational Research (GEBF), Kiel, Germany.
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2013, September). Berücksichtigung der Tendenz zum Überspringen von Aufgaben bei der Schätzung von Kompetenzwerten. Presentation at the 11th conference of the special interest group Methods and Evaluation of the German Psychological Society (DGPs), Klagenfurt, Austria.
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2014, March). Untersuchung der Tendenz zu fehlenden Werten in Kompetenztests. Presentation at the 2nd conference of the Society for Educational Research (GEBF), Frankfurt a.M., Germany.
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2014, July). Investigating the mechanisms for missing responses in competence tests. Presentation at the 6th European Congress of Methodology of the European Association of Methodology (EAM), Utrecht, Netherlands.
  • Köhler, C., Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2014, September). Umgang mit fehlenden Werten in Kompetenztestdaten. Presentation at the 49th Congress of the German Society of Psychology, Bochum, Germany.
  • Köhler, C. (2014, September). Die Plage der fehlenden Werte. Science slam presentation at the 49th Congress of the German Society of Psychology, Bochum, Germany.
  • Schotte, K., Edele, A. & Stanat, P. (2015, September). Welche Rolle spielt die kulturelle Identitätsorientierung für die psychologische und soziokulturelle Adaptation von Heranwachsenden mit Zuwanderungshintergrund? Paper presented at the 2nd Annual Conference of the Berlin Interdisciplinary Education Research Network (BIEN), Berlin.
  • Schotte, K., Winkler, O., Edele, A. & Stanat, P. (2014, September). Bildungsaspirationen und die schulbezogene Zufriedenheit von Heranwachsenden mit Zuwanderungshintergrund. Paper presented at the Paper presented at the 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Hamburg.
  • Schulz, B. (2012, August). Ethnic Networks, Social Capital, and the Labour Market Integration of Immigrants in Germany. Paper presented at Second ISA Forum of Sociology, University of Buenos Aires, Argentina.
  • Schulz, B., Dollmann, J. & Jacob, K. (2013, July). Interviewer Language and Non-response of Immigrants: Results on Parental Participation in Telephone Interviews in two School-Based Panel Surveys in Germany. Paper presented at 5th Conference of the European Survey Research Association, Ljubljana, Slovenia.
  • Schulz, B. & Leszczensky, L. (2013, April). Group differences in the effect of having native friends on national identification among adolescent immigrants in Germany: The role of group characteristics and societal boundary conditions. Paper presented at NORFACE Conference Migration: Global Development, New Frontiers, London.
  • Seuring J. & Edele A. (2014, July). Why do immigrant students overestimate their language abilities? XVIII International Sociological Association (ISA) World Congress “Facing an Unequal World: Challenges for Global Sociology”, Yokohama.
  • Seuring, J., Edele, A., Kristen, C., & Stanat, P. (2013, September). The validity of self-reported language proficiency among immigrant students. Paper presented at the SPP 1646 Summer School, Bamberg, Germany.
  • Seuring, J., Edele, A., Kristen, C., & Stanat, P. (2013, March). Warum überschätzen Personen mit Zuwanderungshintergrund ihre Sprachkenntnisse. [Why do persons with an immigrant background overrate their language proficiency?] In P. Stanat, C. Kristen, & A. Edele (Chairs), Determinanten und Effekte herkunftssprachlicher Kompetenz von Personen mit Zuwanderungshintergrund. Symposium conducted at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Germany.
  • Siegert, M. (2013, November). Mathe ist nichts für echte Mädchen - oder? Mathekompetenzen und Selbsteinschätzungen von Schülerinnen mit und Schülerinnen ohne Migrationshintergrund. 4. Interdisziplinäres Gender-Kolloquium "Migration - Geschlecht - Lebenswege", Rostock, Germany.
  • Sommer, A. & Roßbach, H.-G. (2012, October). Assessment of Parent-Child-Interaction in the Birth Cohort Study of the National Educational Panel Study. Presentation at the European Child Cohort Network and Society for Longitudinal and Life Course Studies. International Conference: Childhood and Beyond: Tracing Cohorts Across the Lifecourse, Paris, France.
  • Sommer, A. (2013, March). Erfassung domänenspezifischer Aspekte in frühkindlichen Eltern-Kind-Interaktionen in large-scale assessments. Presentation at the 1st conference of the Society for Educational Research (GEBF): Educational Trajectories Across the Lifecourse, Kiel, Germany.
  • Sommer, A. (2013, July). Challenges in Assessing Parent-Child-Interaction in the Birth Cohort Study of the National Educational Panel Study. Presentationat the 5th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Ljubljana, Slovenia.
  • Sommer, A. & Ristau I.-S. (2013, November): Early Childhood Assessment in the German National Educational Panel Study. Presentation, Growing up in Australia and Footprints in Time LSAC and LSIC Research Conference, Melbourne, Australia.
  • Sommer, A. (2014, March).  Frühe Mutter-Kind-Interaktion – Sensitives  Interaktionsverhalten und der Zusammenhang zu Kind-, Mutter- und Sozialkontextbedingungen. Posterpresentation at the  4th Congress of the German Educational Research Association (DGfE), Berlin, Germany.
  • Sommer, A. & Bäumer, T. (2014, March). Erfassung der familialen Lernumwelt in der Geburtskohorte des Nationalen Bildungspanels. Presentation at the 24th Congress of the German Educational Research Association (DGfE), Berlin, Germany.
  • Sommer, A., Heckhausen, J. & Roßbach, H.-G. (2014, September).  Determinanten sensitiven Interaktionsverhaltens: Welche Rolle spielen Kind, Mutter und Sozialkontext? Presentation at the Congress of the German Psychological Society (DGPs), Bochum, Germany.
  • Sommer, A. (2015, August). Scaffolding in Early Mother-Child-Interactions. Posterpresentation at the 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Limassol, Cyprus.